INSTRUKTIONSHANDBOK
Inställning för Personalenkät hittar du under (Meny-Admin-Enkät).
Klicka på knappen ”Enkät”
Om det är första gången du öppnar ”Personalenkät” så har vi lagt in exempelfrågor som du kan utgå ifrån.
Eller så skapar du dina egna.
Som standard har vi lagt dessa flikar, Trivsel, Delaktighet, Information, Arbetsledning, Utvecklingsmöjlighet, Mobbing, Förbättringsarbete och Helhetsbedömning. Dessa kan du redigera, ta bort eller skapa nya flikar.
Flikarna =Inkomna svar, Sammanställning och Kommentar går inte att redigera, dessa är skrivskyddade.
För varje enskild flik så kan man redigera eller skapa nya frågor.
Är en typ av flexibel kommentars textruta där ”Användaren” kan skriva egna kommentarer. Kommentarrutan är inte kopplad till någon specifik flik utan är fristående.
Nästa | = | Öppnar nästa flik |
Föregående | = | Går tillbaka en flik |
Skicka | = | Skickar resultat till utsedd ”Ansvarig” |
Spara | = | Sparar ändringarna |
Ny fråga | = | Skapar ny fråga i valt flik |
Ta bort fråga | = | Tar bart fråga i valt flik |
Redigera | = | Redigerar namnat på fliken (OBS) ändra till Redigera flik |
Granska | = | Här kan man se allas flikars frågor, beroende flik man står på |
Tidsperiod | = | Inställning för när personalenkät ska gälla från och till |
Börja om | = | Här kan man skapa en ny omgång av personalenkäten |
Resultat | = | Här kan man förhandsgranska resultatet från personalundersökningen (Sammanställning) |
Gå in i varje flik och Kontrollera, Redigera, Ny fråga eller ta bort de frågor som du anser du vill justera.
Och klicka på knappen ”Spara” för varje ändring.
I denna funktion kan man redigera flikens namn, ta bort, lägga till eller bestämma vilken ordning du vill ha flikarna.
I denna funktion bestämmer man när undersökningen ska gälla och avsluta samt vilka som ska delta.
Från och med | = | När undersökningen ska börja gälla |
Till och med | = | När kommer undersökningen avslutas |
Välj vem du vill skicka e-post till | = | Här kan du kryssa för vem som ska delta i undersökningen |
Användaren utan e-post | = | De medarbetare som inte har någon e-post, men finns med i ”Konto och lösenord” |
Information till mottagare | = | Här kan man skriva information som skickas till mottagare |
Markera | = | Markerar alla i tabellen |
Avmarkera | = | Avmarkerar allt i tabellen |
Skicka | = | Skickar e-post till ikryssade mottagaren |
Du får upp ett meddelande om du vill nollställa allt resultat.
Avbryt | = | Avbryter förfarandet |
Ja | = | Raderar allt resultat från mottagaren samt nollställer tidsperioden |
För att svara på enkäten så får man gå via ”Startsida - Information – Befattning” och klicka på ”Personalenkät”
Man måste logga in med sitt eget lösenord som man har tilldelat i ”Konto och lösenord”.
Är man ”Administratör” då kan man också logga här för att bearbeta enkäten genom att kryssa i kryssrutan.
Användaren loggar in med sitt lösenord
OBS allt svar är anonyma.
Knappar
Logga in = Loggas in för att svara på frågorna
Avbryt = Avbryter förfarandet
Glömt lösenord = Lösenordet skickas till berörd användarens epost.
Här ska man välja vilka nivåer på frågan man bedömer frågan till (1–6) där 1 är minst och 6 är högst.
När man har kryssat för alla frågor så kommer knappen ”Nästa” att bli aktiv. Och man går vidare till nästa flik.
Här har man möjlighet att gå tillbaka ett steg.
Och när man har kryssat för alla frågor så blir knappen ”Nästa” aktiv.
Så här fortsätter man tills användaren har besvarat alla flikar i enkäten.
I sista fliken (Helhetsbedömning) när man har kryssat i alla frågor så blir knappen ”Skicka” aktiv.
Klicka på knappen ”Skicka” så skickas resultatet till sammanställning.
Du får en information
Klart.
Här ser man en sammanställning på alla enkäter som har inkommit.
Svar = Hur många som har svarat på enkäten
Resultat = Här vissa det i % form
Här ser man sammanställning för alla flikar
Område =Vilket område det gäller för
Antal område =Anta svar som har inkommit
Snitt% = genomsnitts svar på området.
Här kan se alla kommentars svar som har inkommit.
Klart